Angielski, 5-latki, kiedy zacząć naukę?
Dzieci uczą się języków obcych w dwojaki sposób: symultaniczny i następczy. Pierwszy sposób dotyczy przede wszystkim dzieci dwujęzycznych. Oba języki dziecko przyswaja jednocześnie, warunkiem bilingwizmu jest jednak wprowadzenie nauki drugiego języka przed 3 rokiem życia dziecka a nieocenionym udogodnieniem “różnojęzyczni” rodzice.
Jeśli przegapiliśmy już te magiczne trzecie urodziny naszej pociechy lub/i nie mamy możliwości zapewnienia dziecku multi-językowego środowiska, pozostaje drugi sposób, tzw. następczy, który może dotyczyć dzieci w każdym wieku. Ten tradycyjny model polega na wprowadzeniu drugiego języka w momencie, kiedy język ojczysty został opanowany na poziomie umożliwiającym swobodną komunikację.
5 lat to bardzo dobry moment, jeśli nie OSTATNI najlepszy. Otóż psychologowie i badacze twierdzą, że wprowadzenie nauki jęz. obcego przed ukończeniem 6-go roku życia pozwala na naturalne, bezwysiłkowe przyswojenie wymowy i melodii językowej. W wieku przedszkolnym rozwijają się najintensywniej wzorce słuchowe mowy. Tu jednak trzeba być bardzo czujnym przy wyborze lektora. Musi to być osoba o nienagannej wymowie!
Zapraszamy 5-latki i ich rodziców do rozpoczęcia przygody z jęz. obcym w naszej szkole a także na konsultacje dotyczące rozwijania zdolności językowych maluchów. Pierwsze zajęcia są bezpłatne i służą rozpoznaniu predyspozycji dziecka oraz oswojeniu dziecka z nowym otoczeniem.
I pamiętajmy – jeśli okaże się, że dziecko nie jest jeszcze gotowe do nauki, nie zmuszajmy i … nie martwmy się. Cytując dr Justynę Leszka, Panią Dziekan Wyższej Szkoły Edukacji Integracyjnej i Interkulturowej w Poznaniu, “umysł naszego dziecka jest bardzo chłonny przez wiele lat. Nie oznacza to więc, że jeśli w wieku trzech czy czterech lat nie zaczniemy uczyć go kolejnego języka, to w przyszłości będzie miało ono trudności z jego przyswojeniem. Sześcio-, siedmio- czy ośmiolatki zaczynające swoją przygodę z językiem obcym, to wciąż doskonały materiał na ucznia i przyszłego poliglotę.”